Hoe je met snelbouwstenen iets moois uitbouwt

“Kpot startte in onze living en nam al snel het volledige gelijkvloers in. Toen we onze plek in Marie Thumas vonden, waagden we de sprong naar een kantoor.” De site heeft veel geheimzinnige deuren, en kpot is een deel van het moois dat daarachter schuilgaat. Kpot is een grafisch bureau gespecialiseerd in branding en visuele identiteiten. Wil je je zaak een gezicht geven? Dan ben je hier aan het juiste adres: je creëert er samen een visuele identiteit die bij je project past. Dat doen ze nu ook voor het nieuwe Marie Thumas. 

Wanneer potentieel en creativiteit elkaar ontmoeten

In tegenstelling tot veel kantoorgebouwen was de ruimte in Marie Thumas onafgewerkt en in slechte staat. Maar soms gaat het om potentieel zien én er iets mee doen. En dat is exact wat oprichters Twyla en Wouter deden. “We transformeerden de casco ruimte tot wat ons kantoor nu is: een lichtrijke omgeving met vintage meubelen, waar de bureaus gemaakt zijn met snelbouwstenen en keukenbladen uit de Gamma.” 

Uit het systeem stappen

“Om bij te dragen aan de maatschappij, moet je vaak eerst een stukje uit dat vastgeroeste systeem stappen.”

“Als je creatief bezig bent, gebruik je vaak wat er rondom je aanwezig is. Een gevarieerde omgeving met rijke geschiedenis werkt dan echt inspirerend.” En die sfeer is exact wat Marie Thumas biedt: een plek waar alles zoveel menselijker, échter is. Waar mensen samen leuke dingen maken. “Wijzelf willen de dingen anders organiseren en zoeken ons eigen pad als ondernemer. Om bij te dragen aan de maatschappij, moet je vaak eerst een stukje uit dat vastgeroeste systeem stappen.”

ZINVOL TOEVAL

“Om te experimenteren en je daarin vrij te voelen mag de plek waar je werkt niet té clean zijn. Een inspirerende werkplek is er geen op vast tapijt, in cubicles onder tl-lampen.”

Serendipiteit, of zinvol toeval, is dan ook een principe dat kpot nauw aan het hart ligt. “In ons designwerk proberen we graag veel uit. Wie weet bots je op iets speciaal, een onverwachte compositie van elementen, of een nieuwe digitale techniek. Door die vrijheid te nemen, creëer je dingen die je nooit had kunnen voorspellen. Die meerwaarde van zo’n toeval proberen wij altijd te zien. Om te experimenteren en je daarin vrij te voelen mag de plek waar je werkt niet té clean zijn. Een inspirerende werkplek is er geen op vast tapijt, in cubicles onder tl-lampen.”

‘OG ambassadeurs’ 

Hoe ziet de toekomst van Marie Thumas eruit? Een belangrijke vraag, waar kpot als ambassadeur en branding partner graag mee een antwoord op uitzoekt. “We willen die boeiende historiek vertalen naar een nieuwe mooie stijl, zodat het een plek wordt voor wie creatief bezig is, en om de bedrijven van de toekomst aan te trekken.” 

 

Brand new branding

Marie Thumas wordt doorheen haar geschiedenis gekenmerkt door veel verscheidenheid. Toch vinden die contrasten hier telkens hun plek. “De huisstijl die kpot voor Marie Thumas ontwierp, geeft deze tegenstellingen visueel weer. De stijl rust dan ook hard op de contrasterende typografie: een bold Sans Serif font in combinatie met een erg verfijnd en dun Serif font”, zo vertelt hun brand designer Lorenz. Het logo zelf is een hint naar het vroegere industriële, modernistische Marie Thumas. Een ‘brutaal’ in your face woordmerk, dat desondanks niet aan elegantie ontbreekt. Het custom made ‘m’ icoon is de perfecte aanvulling hierop.